lördag 9 augusti 2008

"The whole world is watching.."

Den makalösa invigningsceremonin....
i Bejing 8/8 2008. Hela världen tittade..
Och så: Amnesty Internationals Kinakampanj i samband med olympiaden..
.. tittar hela världen..?
Amnesty press om Kina
Undrar över vad den unga kvinnans tankar när hon satte på sig sin finaste tröja denna morgon någonstans i Kina inför sin stundande avrättning? Kina - landet som sedan länge är världsledande vad det gäller avrättningar i världen.
Absurd tanke jag inte kan pressa tillbaka: "Tänk om det var en Peak Preformance-tröja?
"
Jag vet vid det här laget att den här typen av absurda tankar tränger sig på när man är engagerad i att upplysa och samla dokumentation om dödsstraffet runt om i världen:
Inför Amnestys stora konferens om dödsstraffet i världen- som jag var organisatör för på svensk botten - som ägde rum i Stockholm 1976 ("The Stockholm Conference on the Abolition of the Death Penalty" - samma dag som AI fick fredspriset) skulle en kär vän i London interjvua Englands sista bödel, en mr Pierpoint. SVT skulle sända intervjun samma kväll som konferensen ägde rum på Folkets hus, i svensk TV. Min vän den brittiske advokaten stämde möte med mr. Pierpoint på en bar i London och fick en lång intervju med honom om avrättningstekniker, kotknäck, fallhöjder, kroppens utlösning av exkrementer i dödsögonblicket och hur själva yrket gick i arv o s v.
Min vän genomförde illamående intervjun och drog väl i sig en och annan pint under tiden kan jag tänka..Sen kommer det absurda: Två söta tonårstjejer i puben som iakktagit intervjun inför TV-kameran störtar fram till bödeln med glittrande ögon för att be denna förmodade kändis om en autograf..

(Fotona av avrättningarna i Kina har jag lånat från ABC-foto)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar