måndag 5 maj 2008

Farbror Gustaf - en människa att minnas..

Här hittade jag honom äntligen! En bild på min gamla konfirmationspräst i Skeppsholskyrkan,teol. d:r Gustaf Brandt. Han som konfirmerade min pappa, vigde mina föräldrar, döpte mig och lillasyster Nena och konfirmerade oss bägge ca 15 år senare..Ända sedan jag skrev om honom och Skeppsholmskyrkan i min blogg i januari har jag förgäves letat efter en enda bild av farbror Gustaf - men förgäves. Vaknar upp på gården på Gotland och betraktar en tidig morgon Nenas vägg full av gamla släktfoton i vackra ramar (nedan) och se - här hänger han bland alla gamla släktingar - sedan länge döda. Han sitter på fotot i mitten av sina konfirmaner någon stålande majdag kanske precis som denna, på Skeppsholmen, bevarad i ett porträtt från 1960 för evigheten. Farbror Gustav, lugn och trygg och bara kanske aningen medveten hur starkt han skulle komma att prägla livet för oss många unga människor på avstamp i livet och alla andra som fick tillbringa en stund i hans närhet och få ta del av hans varma visdom. En människa att minnas..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar